Kwaliteitshandboek (versie 1, 01 februari 2020)
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Werkwijze
1.1 Eerste contact, informatieverstrekking
1.1.1 Algemene voorwaarden
1.1.2 Privacy
1. 1.3 Klachtenregeling
1. 1.4 Overige informatie
1.2 Zorgplan en stappenplan
1.3 Tussentijds evaluatie
1.4 Verantwoord afbouwen
1.5 Eindevaluatie
1.6 Nazorg en monitoring
Hoofdstuk 2 Professionalisering
2.1 Literatuur
2.2 Media
2.3 Bijscholing
2.4 Intervisie
2.5 Reflectieverslagen
2.6 Enquêtes
Hoofdstuk 3 Bijlagen
3.1 Algemene voorwaarden
3.2 Privacyverklaring
3.3 Zorgovereenkomst
3.4 Dienstverleningsovereenkomst
Hoofdstuk 1 Werkwijze
1.1 Eerste contact, informatieverstrekking
de onderstaande informatie verstrekt.
1.1.1 Algemene voorwaarden
Bij de eerste afspraak krijgt de cliënt de algemene voorwaarden met verwijzing naar de link naar de voorwaarden.
1.1.2 Privacyverklaring
Bij de eerste afspraak krijgt de cliënt tevens een exemplaar van de
privacyverklaring met de verwijzing naar de link naar de verklaring
online.
1.1.3 Klachtenregeling
Bij het tekenen van de overeenkomst ontvangt de cliënt verwijzing naar de informatie online.
1.1.4 Overige informatie
Ook wordt de (zorg-)overeenkomst besproken en ondertekend en beantwoord
ik eventuele vragen.
Bij de intake wordt besproken dat deze vrijblijvend en kosteloos is.
Mocht de cliënt na afloop van de intake een traject willen beginnen krijgt deze
klachtenreglement van verwijzing naar de link naar het klachtenreglement.
Ik vertel hoe hoog de tarieven per uur tijdens een traject zijn.
Indien er sprake is van hulp vanuit de WMO wordt besproken hoe hoog de
eigen bijdrage voor de cliënt zal zijn en hoeveel tijd er beschikbaar is.
1.2 Zorgplan en stappenplan
Na een aantal afspraken om de volledige situatie in kaart te brengen en een
voorlopig stappenplan op te zetten krijgt de cliënt een zorgplan thuisgestuurd
met de bevindingen uit de intake en de doelen die besproken zijn. De cliënt
Kan hier wijzigingen in aanbrengen of het aanvullen.
Ongeveer elk half jaar wordt een nieuw zorgplan opgesteld aangevuld met de
behaalde doelen, bijgestelde doelen en evaluaties. Dit plan wordt ook door de
cliënt ondertekend wanneer deze het er mee eens is.
1.3 Tussentijdse evaluatie
Aan het begin van elke afspraak wordt kort teruggeblikt op de afgelopen
Tijdens deze evaluatiemomenten bespreek ik onder andere met de cliënt hoe
1.4 Verantwoord afbouwen
Naarmate de gestelde doelen worden behaald. Is het tijd om de frequentie en
duur van de sessies te verminderen. In overleg met de cliënt wordt besproken
wat een realistische frequentie van begeleiden is en hoe verdere vooruitgang
en behoud van het reeds behaalde resultaat kan worden bereikt en geborgd.
Ook tijdens deze periode zal er regelmatig geëvalueerd worden of de aanpak
nog werkt. Als blijkt dat resultaten stagneren of de situatie verslechtert zal de
frequentie van de sessies weer worden opgevoerd.
Tevens is het in deze periode soms prettig om regelmatig telefonisch, per mail,
per WhatsApp, even kort contact te hebben.
Ook worden er nieuwe doelen gesteld hoe de cliënt het behaalde resultaat
zelf zal kunnen waarborgen.
Wanneer de cliënt heeft aangegeven het eens te zijn met het plan, na
eventuele wijzigingen, wordt samen met de cliënt het voorlopige stappenplan
om de gestelde doelen te behalen definitief gemaakt.
periode sinds de vorige afspraak. En er wordt regelmatig langer gezeten om
Uitgebreider te evalueren.
het gaat. Hoe de cliënt de begeleiding ervaart, wat de behaalde stappen zijn,
wat goed gaat en wat nog niet lekker loopt, wat daarvan de oorzaken zijn en
hoe we het traject gaan aanpassen.
1.5 Eindevaluatie
Aan het einde van een traject zal ik met de cliënt het doorlopen traject
nogmaals doornemen. Wat ging er soepel en wat niet, hoe heeft de cliënt het
geheel ervaren, wat had ik als organizer beter of anders kunnen doen? Maar
verwacht. Waarom wel of niet?
Deze bevindingen worden meegenomen om trajecten in de toekomst
effectiever te laten verlopen en duidelijker over te brengen wat er verwacht
kan worden.
1.6 Nazorg en monitoring
Na afloop van een traject kan de cliënt soms behoefte hebben aan steun of
Gebeurt dit spontaan als de cliënt dit graag wil of spreken we af dat ik na
een maand nog even langskom of contact opneem? Ook kan de afspraak zijn
De cliënt kan altijd als er behoefte is aan contact mij dit laten weten.
ook wordt getoetst of de resultaten en het traject waren zoals de cliënt het had
een contactmoment. We spreken af of, hoe en wanneer er contact zal zijn.
elke week even te bellen of even kort een update te sturen.
Hoofdstuk 2 Professionalisering
2.1 Literatuur
Relevante literatuur blijf ik nieuwe invalshoeken ontdekken
2.2Media
Dagelijks houd ik de (social) media in de gaten en volg ik relevante berichten
en publicaties.
2.3 Bijscholing
2.4 Intervisie
2.5 Reflectieverslagen
Door reflectieverslagen te schrijven en kritisch te kijken naar mijn functioneren
houd ik mijn groeicurve goed in de gaten. Tevens maak ik mijn zwakke kanten
zichtbaar en kan ik er aan werken deze te versterken.
2.6 Enquête
Daar maak ik geen gebruik van maar spreek mensen zeer regelmatig tijdens de sessies over hun wensen.
Hoofdstuk 3 Bijlagen
3.1 Algemene voorwaarden
3.2 Privacyverklaring
3.3 Zorgovereenkomst
3.4 Dienstverleningsovereenkomst